Truppstrid

Från Stjärnhavet
Version från den 19 februari 2012 kl. 01.52 av Kroax (diskussion | bidrag)

Truppstrid används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.

Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.

Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en minut istället för sex sekunder

Grundtrupper

  • Varje trupp är på max 6 personer.
  • Grundskada på 1d6/soldat
    • +1d6 för varje tärningsgrad högre vapen (longsword 1d8 ger +1d6, bastard sword 1d10 ger +2d6)
    • Vid träff gör truppen full skada
      • Kan inte göra critical hits
    • Vid miss gör den halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
  • Stats baserad på en grundsoldat
  • 5 hp per person, dvs 30 HP
    • För var 5 hp slås en soldat ut ur striden
    • Vid level up ökas HP med 5

Seige Weapons

Seige weapons kan avfyras en gång per runda. Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss. De har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.

Träffar bestäms av truppens engineerging skill. Detta ersätter deras vanliga attackbonus. Det krävs mins 2 soldater för att kunna avfyra vapnet.

Spelarstöd

Spelare kan hoppa in och hjälpa en trupp

  • Truppen får i många avseenden spelarens stats, t.ex. AC, to hit o.s.v. (men inte HP och skada)
    • Spelare får +1 i att träffa för var levande soldat (upp till max +6)
  • Om spelaren träffar får hon bestämma om spelarens skada eller truppens skada ska räknas. Bestäms efter att tärningarna har rullats
    • Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
  • Skada delas mellan truppen och spelaren


Hela en trupp

En trupp kan helas, men vissa saker kan spela roll

  • Om en soldat har gått ner måste helaren hela minst 5 HP för att återuppliva dem
    • För att lyckas återuppliva en soldat måste spelaren lyckas med en heal check på 20 för att lyckas väcka liv i dem och ytterliggare +5 för var soldat därefter.
    • Soldater kan återupplivas senast en runda efter att de gått ner

Exempel

En full trupp tar 13 skada vilket orsakar att två soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar 6 hp. Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa en av soldaterna. Den andra soldaten avlider.