Karaktärsskapande: Skillnad mellan sidversioner
Kroax (diskussion | bidrag) mIngen redigeringssammanfattning |
Kroax (diskussion | bidrag) m (→Feats & Traits) |
||
Rad 48: | Rad 48: | ||
=== Feats & Traits === | === Feats & Traits === | ||
;[http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/other-rules/stamina-and-combat-tricks-optional-rules Combat Stamina]: Fighters får "Combat Stamina" på lvl 1. (PfU sid112) | ;[http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/other-rules/stamina-and-combat-tricks-optional-rules Combat Stamina]: Fighters får "Combat Stamina" på lvl 1. (PfU sid112) | ||
Nuvarande version från 11 oktober 2017 kl. 10.46
Spelarkaraktärerna i Stjärnhavet är i regel lite bättre, lite starkare och lite uthålligare än gemene man i galaxen. Nedan följer några regler och riktlinjer för att skapa en ny karaktär.
Vanliga raser
Bland den mångfald av raser som existerar i stjärnhavet är det vissa som framstår som vanligare än andra. Människor dominerar bland de “civiliserade” delarna som Imperiet har koloniserat, men listan nedan utmärker andra vanliga raser.
- Dvärgar
- Alver
- Gobliner
- Gnoll
- Gnomer (oftast med “Master Tinker” alt. racial trait)
- Halflings
- Halvalver
- Halvorcher
- Kobolds
- Människor
- Orcher
- Råttfolk/Nezumi
Det finns självklart fler raser än dessa att välja mellan som spelare, men dessa utgör den större delen av populationen som inte får folk att höja på ögonbrynen när man går förbi.
Regler
Ability Score
- Point Buy
- Standard Fantasy 20 pts
Pathfinder RPG Ability Score Calculator
Class & level
- Starting level
- 8
- Valbara classes
- Core, base, hybrid, unchained & psionic
- XP progression
- Fast
Skills
Vi använder en egen lista av Skills som är mer anpassade för spelvärlden samt några extraregler.
- Background Skills
- Gratis skillpoints till vissa skills
- Skill Unlocks
- Kan specialisera i skills
- Pathfinder Unchained sid 82
- Alternate Crafting
- Enklare crafting
- Kan använda särskilda material
Feats & Traits
- Combat Stamina
- Fighters får "Combat Stamina" på lvl 1. (PfU sid112)
- Traits
- Alla börjar med 2 traits.
- Feats & ability score prerequisites
- Feats med krav på ability scores (t.ex. Combat Expertise) kan väljas även om ability score kravet inte uppfylls.
Alignment Removed
Alignment är borttaget och istället utbytt mot loyalties. Det ger världen en gråare men även mer levande ton.
- Loyalties
- 3 st
- Subjective morality
- Everyone is the hero of their own story.
- Alla alignment spells (t.ex. protection from evil) och effekter fungerar nu bara mot evil.
- Vad räknas som evil är baserat på casters loyalty.
Anda regler
- Automatic Bonus Progression
- Används för att undvika horder av magical items, nu är det istället karaktären som blir starkare.
- Se även Character Progression sheet.
- Called Shots
- Valbar möjlighet att sikta in mot specifika kroppsdelar. Svårare att träffa men ger bonus om man lyckas.
- Unchained diseases & poisons
- Mindre statiska effekter och mer direkt inverkan.
- Även dödligare