Krutvapen: Skillnad mellan sidversioner
Kroax (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
Kroax (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 21: | Rad 21: | ||
På grund av en musköts uppbyggnad kan man ladda den med annat än vanliga kulor, t.ex. stengrus eller pengar men gör då bara 1d4 i skada. Laddar man den däremot med salt tar fienderna bara 1d3 vanlig skada men måste då även klara en fortitude save på DC 15 eller bli dazed i en runda. Andra kultyper kan ge liknande eller andra effekter. | På grund av en musköts uppbyggnad kan man ladda den med annat än vanliga kulor, t.ex. stengrus eller pengar men gör då bara 1d4 i skada. Laddar man den däremot med salt tar fienderna bara 1d3 vanlig skada men måste då även klara en fortitude save på DC 15 eller bli dazed i en runda. Andra kultyper kan ge liknande eller andra effekter. | ||
[[Kategori:Regler]] | |||
[[Kategori:Vapen]] |
Versionen från 26 mars 2011 kl. 00.24
Ända sedan arteriska imperiet hittade formerl för krut har det blivit något av en vardaglighet ute i stjärnhavet. Kanoner, gevär och flintlåspistoler har därefter för de flesta ersatt några av de mer simpla avståndsvapen såsom pilbågar och armborst. De något äldre skjutvapen används fortfarande av de som vill ha en något tystare lösning.
Alla krutvapen använder två delar för ammunition: krutpaket och kula. Krutpaketet brukar ofta vara en bit tyg, papper eller annat tunt material format som en ficka eller påse fyllt med krut tillräckligt för en avfyrning. Kulan brukar ofta bestå bly men andra hårda material går till viss del att använda, förutsatt att den är formad för att passa i pipan.
Flintlåsgevär
1d10 skada, 19-20/x2 crit, 120 feet range, Tvåhandsvapen
Flintlåsgevär kräver 1 full-round action för att ladda om och ger attack of opportunity, precis som en heavy crossbow.
Flintlåspistol
1d8 skada, 19-20/x2 crit, 60 feet range, Enhandsvapen
Flintlåspistoler kräver 1 move action för att ladda om och ger attack of opportunity, precis som en light crossbow.
Musköt
1d6 skada, x2 crit, 30 feet range (30 fot lång 15 fot bred kon), Tvåhandsvapen
Musköter kräver två krutpaket för att avfyras ordentligt. Används bara ett paket blir det -4 attack och en tärning mindre i skada.
Musköter kan träffa upp till flera mål med en avfyrning. (Upp till 3 stycken åt gången.)
På grund av en musköts uppbyggnad kan man ladda den med annat än vanliga kulor, t.ex. stengrus eller pengar men gör då bara 1d4 i skada. Laddar man den däremot med salt tar fienderna bara 1d3 vanlig skada men måste då även klara en fortitude save på DC 15 eller bli dazed i en runda. Andra kultyper kan ge liknande eller andra effekter.