Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner
Kroax (diskussion | bidrag) |
Kroax (diskussion | bidrag) |
||
(7 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande. | '''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande. | ||
Rad 19: | Rad 18: | ||
** Vid level up ökas HP med 5 | ** Vid level up ökas HP med 5 | ||
== | == Flytt och Storlek == | ||
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]] | |||
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta". | |||
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan under en runda förflytta sig 1 ruta per 10 ft. movement speed. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada. | |||
== Spelarstöd == | == Spelarstöd == | ||
Rad 59: | Rad 39: | ||
==== Exempel ==== | ==== Exempel ==== | ||
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.'' | ''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.'' | ||
== Magi == | == Magi == | ||
<blockquote>''*Nedanstående regler har inte speltestats ordentligt | <blockquote>''*Nedanstående regler för magi har inte speltestats ordentligt ännu och kan komma att ändras.*''</blockquote> | ||
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan. | *Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan. | ||
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp. | **Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp. | ||
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket) | *** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket) | ||
== Seige Weapons == | |||
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används. | |||
Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit. | |||
=== Laddningstider === | |||
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda). | |||
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda. | |||
====Exempel på laddningstider==== | |||
{| class="wikitable" style="text-align: center;" | |||
! align="left" | Vapen | |||
!Avfyras | |||
!Crew | |||
!Master Siege Engineer | |||
|- | |||
| align="left" |Ballista, light | |||
|2 ggr / runda | |||
|1 | |||
|4 ggr / runda | |||
|- | |||
| align="left" |Ballista, heavy | |||
|1 ggr / runda | |||
| align="center" |3 | |||
|2 ggr / runda | |||
|- | |||
| align="left" |Cannon | |||
|1 ggr / runda | |||
| align="center" |2 | |||
|2 ggr / runda | |||
|- | |||
| align="left" |Catapult, heavy | |||
|1 ggr / 2 rundor | |||
| align="center" |4 | |||
|1 ggr / runda | |||
|} | |||
[[Kategori:Regler]] | [[Kategori:Regler]] |
Nuvarande version från 27 januari 2013 kl. 18.19
Truppstrid används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.
Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.
Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en halv minut istället för sex sekunder.
Grundtrupper
Varje person i en trupp kallas hädanefter för "soldat" och består vanligtvis av en small eller medium humanoid.
- Varje trupp är på max 6 soldater.
- Grundskada på 1d6/soldat vid träff
- +1d6 för varje tärningsgrad högre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs bastard sword 1d10 ger +1d6, greataxe ger +2d6)
- -1d6 för varje tärningsgrad lägre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs short sword -1d6, daggers -2d6))
- Kan inte göra critical hits
- Vid miss gör truppen halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
- Stats baserad på en grundsoldat
- 5 hp per person (dvs 30 HP för en vanlig trupp)
- För var förlorade 5 hp under 30 slås en soldat ut ur striden
- Vid level up ökas HP med 5
Flytt och Storlek
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan under en runda förflytta sig 1 ruta per 10 ft. movement speed. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.
Spelarstöd
Spelare kan hoppa in och hjälpa en trupp
- Truppen får i många avseenden spelarens stats, t.ex. saving throws, AC, attack bonus o.s.v. (men inte HP och skada)
- Spelare får +1 i attack bonus för var levande soldat (upp till max +6)
- Om spelaren träffar får hon bestämma om spelarens skada eller truppens skada ska räknas. Bestäms efter att tärningarna har rullats
- Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
- Skada delas mellan truppen och spelaren
Hela en trupp
En trupp kan helas, men vissa saker kan spela roll
- Om en soldat har gått ner måste helaren hela minst 5 HP för att återuppliva dem
- För att lyckas återuppliva en soldat måste spelaren lyckas med en heal check på 20 för att lyckas väcka liv i dem och ytterliggare +5 för var soldat därefter.
- Soldater kan återupplivas senast en runda efter att de gått ner
Exempel
En full trupp tar 13 skada vilket orsakar att två soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar 6 hp. Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa en av soldaterna. Den andra soldaten avlider.
Magi
*Nedanstående regler för magi har inte speltestats ordentligt ännu och kan komma att ändras.*
- Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.
- Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
- För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
- Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
Seige Weapons
Siege weapons följer fortfarande Pathinfinders regler i hur de används.
Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
Laddningstider
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).
Lägg märke till att featen Master Siege Engineer dubblar antalet avfyrade skott per runda.
Exempel på laddningstider
Vapen | Avfyras | Crew | Master Siege Engineer |
---|---|---|---|
Ballista, light | 2 ggr / runda | 1 | 4 ggr / runda |
Ballista, heavy | 1 ggr / runda | 3 | 2 ggr / runda |
Cannon | 1 ggr / runda | 2 | 2 ggr / runda |
Catapult, heavy | 1 ggr / 2 rundor | 4 | 1 ggr / runda |