Krutvapen: Skillnad mellan sidversioner

Från Stjärnhavet
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 13: Rad 13:
| [[Krutvapen#Flintlåsgevär|Rifle]] || 500 gp || 1d12 || x3 || 150 ft. || 10 lb. || Piercing
| [[Krutvapen#Flintlåsgevär|Rifle]] || 500 gp || 1d12 || x3 || 150 ft. || 10 lb. || Piercing
|-
|-
| [[Krutvapen#Musköt|Musket]] || 1000 gp || Up to 3d6 || x2 || 15-ft. cone || 12 lb || Piercing
| [[Krutvapen#Musköt|Musket]] || 1000 gp || Up to 3d6 || x2 || 15-ft. cone || 15 lb || Piercing
|-
|-
|}
|}
Rad 24: Rad 24:


== Musköt ==
== Musköt ==
Musköter är en typ av grovkalibrigt gevär som skapades av temeriska alkemister under tidiga ockupationen i ett försök att göra sina egna gevär. Resultatet blev ett oprecist och tungt vapen som använde långt mer ammunition än vanligt och hade näst intill ingen räckvidd. De flesta har övergett dessa gamla typer av vapen, bland annat på grund av träningen som krävs för att använda det ordentligt men de [[temeriska musketörerna]] svär fortfarande vid deras användning, mycket tack vare skadan det kan åstadkomma på nära avstånd.
Musköter är en typ av grovkalibrigt gevär som skapades av temeriska alkemister under tidiga ockupationen i ett försök att göra sina egna gevär. Resultatet blev ett oprecist och tungt vapen som använde långt mer ammunition än vanligt och hade näst intill ingen räckvidd. De flesta har övergett dessa gamla typer av vapen, bland annat på grund av den särskillda träningen som krävs för att använda det ordentligt men de [[temeriska musketörerna]] svär fortfarande vid deras nytta, mycket tack vare skadan det kan åstadkomma på nära avstånd.


Laddning av en musköt kräver 1 [http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#fullRoundActions full-round action] för att ladda om och ger [http://www.d20srd.org/srd/combat/attacksOfOpportunity.htm attack of opportunity].  Musköter kräver tre krutpaket för att avfyras ordentligt. Används färre paket ger det -2 attack och en tärning mindre i skada per saknad laddning. Under avlossningen splittras kulorna av trycket och lämnar mynningen i en hagelstorm av bly.
Laddning av en musköt kräver 1 [http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#fullRoundActions full-round action] för att ladda om och ger [http://www.d20srd.org/srd/combat/attacksOfOpportunity.htm attack of opportunity].  Musköter kräver tre krutpaket för att avfyras ordentligt. Används färre paket ger det -2 attack och en tärning mindre i skada per saknad laddning. Under avlossningen splittras kulorna av trycket och lämnar mynningen i en hagelstorm av bly.

Versionen från 13 maj 2012 kl. 15.47

Ända sedan arteriska imperiet hittade formerl för krut har det blivit något av en vardaglighet ute i stjärnhavet. Kanoner, gevär och flintlåspistoler har därefter för de flesta ersatt några av de mer simpla avståndsvapen såsom pilbågar och armborst. De något äldre skjutvapen används fortfarande av de som vill ha en något tystare lösning.

Alla krutvapen använder två delar för ammunition: krutpaket och kula. Krutpaketet brukar ofta vara en bit tyg, papper eller annat tunt material format som en ficka eller påse fyllt med krut tillräckligt för en avfyrning. Kulan brukar ofta bestå bly men andra hårda material går till viss del att använda, förutsatt att den är formad för att passa i pipan.

Krutvapen
Light Weapons Cost Damage Critical Range Increment Weight Type
Pistol 250 gp 1d10 x3 50 ft. 3 lb. Piercing
Two-Handed Weapons Cost Damage Critical Range Increment Weight Type
Rifle 500 gp 1d12 x3 150 ft. 10 lb. Piercing
Musket 1000 gp Up to 3d6 x2 15-ft. cone 15 lb Piercing

Flintlåsgevär

Flintlåsgevär kräver 1 full-round action för att ladda om och ger attack of opportunity, precis som en heavy crossbow.

Flintlåspistol

Flintlåspistoler kräver 1 move action för att ladda om och ger attack of opportunity, precis som en light crossbow.

Musköt

Musköter är en typ av grovkalibrigt gevär som skapades av temeriska alkemister under tidiga ockupationen i ett försök att göra sina egna gevär. Resultatet blev ett oprecist och tungt vapen som använde långt mer ammunition än vanligt och hade näst intill ingen räckvidd. De flesta har övergett dessa gamla typer av vapen, bland annat på grund av den särskillda träningen som krävs för att använda det ordentligt men de temeriska musketörerna svär fortfarande vid deras nytta, mycket tack vare skadan det kan åstadkomma på nära avstånd.

Laddning av en musköt kräver 1 full-round action för att ladda om och ger attack of opportunity. Musköter kräver tre krutpaket för att avfyras ordentligt. Används färre paket ger det -2 attack och en tärning mindre i skada per saknad laddning. Under avlossningen splittras kulorna av trycket och lämnar mynningen i en hagelstorm av bly.

Skadan av musköter bestäms av avståndet till målet inom en 15 fot lång kon. Alla mål inom konen riskeras att bli träffade av en salva.

Range to Target Attack Penalty Damage
Up to 5 ft. - 3d6
6 to 10 ft. -2  2d6
11 to 15 ft. -4  3d6

På grund av en musköts uppbyggnad kan man ladda den med annat än vanliga kulor, t.ex. stengrus eller pengar men gör då bara 1d4 i skada. Laddar man den däremot med salt tar fienderna bara 1d3 vanlig skada men måste då även klara en fortitude save på DC 15 eller bli dazed i en runda. Andra kultyper kan ge liknande eller andra effekter.