Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner
Kroax (diskussion | bidrag) |
Kroax (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 31: | Rad 31: | ||
** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt | ** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt | ||
* Skada delas mellan truppen och spelaren | * Skada delas mellan truppen och spelaren | ||
=== Hela en trupp === | === Hela en trupp === | ||
Rad 45: | Rad 44: | ||
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta". | Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta". | ||
== Magi == | |||
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan. ''Kan komma att ändras.'' | |||
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp. | |||
[[Kategori:Regler]] | [[Kategori:Regler]] |
Versionen från 11 mars 2012 kl. 02.47
Truppstrid används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.
Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.
Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en minut istället för sex sekunder.
Grundtrupper
Varje person i en trupp kallas hädanefter för "soldat" och består vanligtvis av en small eller medium humanoid.
- Varje trupp är på max 6 soldater.
- Grundskada på 1d6/soldat vid träff
- +1d6 för varje tärningsgrad högre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs bastard sword 1d10 ger +1d6, greataxe ger +2d6)
- -1d6 för varje tärningsgrad lägre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs short sword -1d6, daggers -2d6))
- Kan inte göra critical hits
- Vid miss gör truppen halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
- Stats baserad på en grundsoldat
- 5 hp per person, dvs 30 HP
- För var förlorade 5 hp slås en soldat ut ur striden
- Vid level up ökas HP med 5
Seige Weapons
Seige weapons kan avfyras en gång per runda. Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada. De har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
Träffar bestäms av truppens engineerging skill. Detta ersätter deras vanliga attackbonus. Det krävs mins 2 soldater för att kunna avfyra vapnet.
Spelarstöd
Spelare kan hoppa in och hjälpa en trupp
- Truppen får i många avseenden spelarens stats, t.ex. saving throws, AC, attack bonus o.s.v. (men inte HP och skada)
- Spelare får +1 i attack bonus för var levande soldat (upp till max +6)
- Om spelaren träffar får hon bestämma om spelarens skada eller truppens skada ska räknas. Bestäms efter att tärningarna har rullats
- Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
- Skada delas mellan truppen och spelaren
Hela en trupp
En trupp kan helas, men vissa saker kan spela roll
- Om en soldat har gått ner måste helaren hela minst 5 HP för att återuppliva dem
- För att lyckas återuppliva en soldat måste spelaren lyckas med en heal check på 20 för att lyckas väcka liv i dem och ytterliggare +5 för var soldat därefter.
- Soldater kan återupplivas senast en runda efter att de gått ner
Exempel
En full trupp tar 13 skada vilket orsakar att två soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar 6 hp. Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa en av soldaterna. Den andra soldaten avlider.
Flytt och Storlek
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".
Magi
- Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan. Kan komma att ändras.
- Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.